לאומיות ולאומנות – שיתופי פעולה וסיוע הדדי אל מול מאבק באתגר משותף | דעה

בשנים האחרונות קבוצות לאומיות החלו לאמץ עקרונות המדגישים את חשיבותם של ערכים לאומיים ומסורתיים בכללותם על חשבון גישות המקדמות עליונות של לאום מסוים על חשבון לאומים אחרים. מגמה זו מתבטאת בסיוע הדדי בזירה הפוליטית והחברתית במאבק מול השקפות פרוגרסיביות אשר מדגישות ערכים הומניים המתמקדים באדם מעצם היותו אדם ולא בקבוצה
Facebook
Twitter
WhatsApp
גבעת הקפיטול
קרדיט: rarrarorro / Shutterstock.com

בהתייחסותו להליכים המשפטיים המתנהלים כנגד דונלד טראמפ בארה"ב אשר התגבשו לכדי ארבעה כתבי אישום, הנשיא הרוסי וולדימיר פוטין תיאר אתמול את ההתפתחויות האחרונות כרדיפה פוליטית מצד הנשיא האמריקאי המכהן ג'ו ביידן וכן מצדם של חברי המפלגה הדמוקרטית.

עוד הוסיף פוטין ואמר שהדברים מהווים למעשה סימן לריקבון המתפשט במערכת המשפט האמריקאית ועומדים בניגוד לניסיונותיה של ארה"ב לנסות ולהציג את עצמה כמי שמתבססת על אידיאלים דמוקרטיים. 

דבריו של המנהיג הוותיק, אשר במסגרתם הביע תמיכה בנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, משקפים מגמה המתפתחת מזה עשרות שנים המתאפיינת בשינויים בתפיסת הלאומיות בקרב חברות במדינות דמוקרטיות ואוטוריטריות כאחת.

תמיכה הדדית חוצת מדינות בקרב מפלגות ומנהיגים המזוהים עם אידאולוגיות לאומיות

לא רק הנשיא הרוסי צידד במאבקיו המשפטיים של טראמפ והתייצב לצידו, כאשר יחס דומה ניתן היה לראות גם בכיוון ההפוך. בחודש יוני האחרון נשיא ארה"ב לשעבר דחה את שאלת גורלו של פוטין על רקע המלחמה באוקראינה.

בהסבר לדבריו הדגיש טראמפ, כי אין לדעת מה תהיה האלטרנטיבה לשלטונו של פוטין ואף אמר שהדיון בסוגיית עתידו של הנשיא הרוסי עלולה לפגוע בסיכויים לסיום המלחמה ובהשגת שלום בין הצדדים.

התייחסויות אלו של הנשיא הרוסי ונשיא ארה"ב לשעבר מצטרפות להתבטאויות נוספות מצד מנהיגים ואישי ציבור באירופה המשקפים תמיכה או לכל הפחות הבנה ואימוץ גישה פרגמטית כלפי משטרים ומנהיגים המזוהים עם הימין הלאומי או הלאומני בפוליטיקה העולמית.

וולדימיר פוטין
קרדיט: Aynur Mammadov / Shutterstock.com

כך למשל אפשר להזכיר התבטאויות עבר של הפוליטיקאית הצרפתייה מארין לה פן, במסגרתן הביעה מי שכיהנה בעבר כמנהיגת האיחוד הלאומי בצרפת, יחס חיובי כלפי הנשיא הרוסי לצד אמרות ביקורתיות כלפיו בעקבות המלחמה באוקראינה. 

האיחוד הלאומי בצרפת כאמור מתנגד להגירה ודוגל במתן קדימות ועדיפות לאזרחים צרפתים, לצד הרצון להשבת החוק והסדר במדינה אשר סבלה בשנים האחרונות מרצף של פיגועי טרור, על רקע התבססות האסלאם הפוליטי בטריקולור.

אג'דנות אלו מזכירות במידת מה את המצע שעליו נשען טראמפ במסע הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016 בעת שבה התמודד מול הילרי קלינטון ואשר במסגרתן הדגיש האחרון את קדימותה של אמריקה לפני כל השאר (America First).

דוגמא נוספת מתבטאת בדבריו של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, אשר ציין שהיה מעוניין לראות את טראמפ בראש ההנהגה האמריקאית ואף כפר באישומים הפליליים התלויים ועומדים כנגד נשיא ארה"ב לשעבר בפרשת דמי השתיקה לשחקנית סטורמי דניאלס.

אורבן, אשר נחשב לתומך של טראמפ ולידידו של פוטין, עמד בפני ביקורות מצד האיחוד האירופי בשל הרחבת תחומי השפעתו וסמכותו בהונגריה תחת כהונתו כראש ממשלה.

בדומה למפלגות ימין פופולריות אחרות גם המנהיג ההונגרי והמפלגה בראשה עומד נחשבים כמי שמתנגדים להגירה המוסלמית לאירופה ומביעים דאגה מפני פגיעה בערכי הנצרות ברחבי היבשת.

אימוץ עקרונות המדגישים את חשיבותם של ערכים לאומיים בכללותם על חשבון עליונות לאומית אחת על האחרת

ההתפתחויות בזירה הבינלאומית מרמזות על התגבשותן של תמיכה הדדית וקשרים חוצי-מדינות בין מחנות לאומניים במדינות דמוקרטיות ואוטוריטריות.

אותן הזיקות באות לידי ביטוי ברמת ההנהגה הפוליטית, המפלגה וכן מצדן של קבוצות חברתיות המאגדות תחתן לעיתים המוני תומכים.

מגמה שכזו מתאפיינת בשינויים בדינמיקה הפנימית בקרב גורמים לאומיים ולאומניים המשקפת נטייה לחבירה וסיוע על חשבון ההתנצחויות וההתנגשויות אשר אפיינו את קודמיהם במאות האחרונות.

מרין לה פן
קרדיט: Frederic Legrand - COMEO / Shutterstock.com

לאחר שנים של מלחמות בקנה מידה גלובלי בין כוחות אשר הציבו לעצמם מטרה להגן על ערכי המולדת והלאום מבית מפני אידאולוגיות והשפעות לאומיות זרות מחוץ, כיום נדמה שינוי בתפיסה בקרב המחנות הלאומיים.

ההתנהלות החדשה מצד מנהיגים, מפלגות ופעילים חברתיים המזוהים עם הקבוצות הלאומיות במדינתם משקפת את התפתחותו של העיקרון המעלה על נס את חשיבותן של אידאולוגיות לאומיות בכללותן על חשבון עליונות לאומית אחת על חשבון אחרת.

גישה זו מדגישה תפיסות אינקלוסיביות של לאומיות המכירות בלאומים אחרים ובחשיבותם לצד ההכרה הניתנת בייחודיותו של כל לאום וברצון לשמור ולהגן עליו.

כך למשל, במקום מאבקים אידאולוגיים בין קבוצות לאומיות במדינות אירופה אשר אפיינו את היבשת בעבר ואשר הניחו את התשתית למלחמות בקנה מידה גלובלי, ניתן לראות בעשרות השנים האחרונות שיתופי פעולה בין מפלגות ומנהיגים ממדינות שונות.

שיתופי פעולה כאמור באים לידי ביטוי ברמה הפוליטית באמצעות יצירת ארגוני גג עבור מפלגות בעלות מצע לאומי ולאומני במסגרת מוסדות האיחוד האירופי.

בנוסף, אותן התפתחויות מקבלות ביטוי גם ברמה החברתית בתמיכה הדדית ובפרויקטים משותפים וחוצי-מדינות במעורבות של ארגונים חברתיים אירופאיים.

המחשה לכך ניתנת באמצעות פעילותו של ארגון פגידה, אשר החל כמחאה חברתית במזרח גרמניה כנגד המשך קבלת מהגרים למדינה והלך והתפתח וכיום מחזיק בשלוחות נוספות במדינות אחרות באירופה.

תנועת פגידה
קרדיט: Tobias Volmar / Shutterstock.com

מגמה דומה מגיעה מהכיוון האמריקאי-רוסי, כאשר המלחמה הקרה אשר נמשכה מזה עשרות שנים במאה העשרים ואשר התבססה בחלקה על היבטים אידאולוגיים ולאומיים התחלפה בסיוע ותמיכה הדדית בין המחנות הלאומיים בארה"ב וברוסיה.

דברים אלו כאמור משתקפים יותר מכל ביחסים שבין המנהיגים העומדים בראש המחנות הלאומיים בשתי המדינות.

מחד פוטין, אשר מכתיב את הטון מזה עשרות בשנים ברוסיה ומנסה להרחיב ולחזק את מעמדה של מוסקבה בסביבה האזורית והעולמית, ומאידך טראמפ, אשר מזוהה יותר מכל עם הרצון להשיב את אמריקה לגדולתה ולקדם ערכים אמריקאים מסורתיים.

התפתחויות אלו מגיעות בין היתר כתגובה וכביטוי להשפעה הגוברת מצד ערכים ליברליים-סוציאליים ומודרניים במדינות שונות ברמה הגלובלית.

תפיסות עולם הומניות ופרוגרסיביות והקבוצות אשר מקדמות אותן נתפסות כיום בעיני קבוצות ומחנות לאומיים כאל האתגר האידאולוגי והמעשי היום יומי העומד בפניהם ובפני הערכים עמם הם מזוהים ואשר הולכים אחורה בזמן מאות בשנים.

עשוי לעניין אותך

פרויקטים מיוחדים

כתבות אחרונות

דילוג לתוכן