מזכיר המדינה האמריקאי: ישנה התקדמות במגעים לנורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית

דבריו של אנתוני בלינקן מגיעים לאחר פגישתו עם הנסיך מוחמד בן סלמאן ועל רקע הניסיונות של ארה"ב לגבש מגעים אשר יכללו לצד הנורמליזציה גם התנעה מחדש של התהליך המדיני עם הפלסטינים ומעורבות של העולם הערבי בשיקום הרצועה ביום שאחרי המלחמה
Facebook
Twitter
WhatsApp
נורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית
צילום: Aritra Deb / Shutterstock.com

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן אמר ביום חמישי שההתקדמות במגעים לנורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית הינם בעיצומם.

דבריו של בלינקן אשר נאמרו בעת שהותו בקהיר מגיעים לאחר פגישה שנערכה מוקדם יותר השבוע בערב הסעודית בינו לבין הנסיך ויורש העצר הסעודי מוחמד בין סלמאן, במסגרת ביקורו השישי של מזכיר המדינה האמריקאי באזור מאז פרוץ המלחמה.

לדברי מזכיר המדינה האמריקאי, תהליך הנורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית אשר נעצר בעקבות המלחמה מתקדם כעת יפה, וזאת על אף התנאים הסעודים שנשמעים לאחרונה המתנים את ההכרה בישראל בהסדרת הסוגיה הפלסטינית. (1)

נזכיר שמתקפת חמאס על יישובי הדרום בישראל ביום 7 באוקטובר 2023 ותחילתה של מלחמת חרבות ברזל והמבצע הצבאי ברצועת עזה עיכבו את המגעים לנורמליזציה, לאחר שנדמה היה כי ישראל וערב הסעודית מצויות על סף פריצת דרך היסטורית ביחסים בין הצדדים.

כאמור, בחודשים האחרונים גורמים סעודים רשמיים ובראשם שר החוץ הסעודי באו בביקורת כלפי המערכה הצבאית של ישראל ברצועת עזה מול החמאס.

לפני כינוס הפורום הכלכלי בדאבוס בתחילת השנה הנסיך פייסל בן פרחאן שלל נורמליזציה עם ישראל ללא דרך ברורה ומהימנה להקמתה של מדינה פלסטינית. (2)

במסגרת דבריו עמד שר החוץ הסעודי על נכונותן של מדינות ערב באזור לכונן עם ירושלים שלום אזורי וכולל, ואולם הכפיף זאת להקמתה של מדינה פלסטינית ושלום בין ישראל לפלסטינים. (3)

פייסל בן פרחאן
קרדיט: lev radin / Shutterstock.com

חשוב לציין כי הדגש אשר ניתן בדבריו של בן פרחאן לזיקה שבין הכרה סעודית בישראל לבין תהליך מדיני עם הפלסטינים אפיין גם את העמדה אשר נשמעה מצד משפחת המלוכה עובר ל-7 באוקטובר.

עם זאת נדמה שהמלחמה בעזה ותוצאותיה מהצד הפלסטיני, ובכלל זאת המשבר ההומניטרי ומניין ההרוגים הגבוה, העלו את חשיבותה של הסוגיה הפלסטינית בסדר היום העולמי.

חזרתה של השאלה הפלסטינית והתהליך המדיני לכותרות השפיעה בתורה גם על סדרי העדיפויות של ערב הסעודית, לכל הפחות ברמה ההצהרתית ובדבריהם של גורמים סעודים רשמיים, גם אם לא מצד הנסיך יורש העצר שהינו הדמות הדומיננטית כיום בממלכה.

בהקשר זה, במהלך ראיון ברשת CNN בסוף חודש ינואר הדגיש שר החוץ הסעודי את הצורך לעצור את מה שכינה "טבח" מתמשך נגד אזרחים ברצועת עזה, והדגיש כי המפתח להורדת ההסלמה באזור הינו סיום המלחמה.

עוד הוסיף בכיר במחלקת המדינה האמריקאית שפתרון שתי המדינות הפך לבלתי ניתן למשא ומתן עבור יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. (4)

כתוצאה מכך לעמדת הבית הלבן לא ניתן לחזור לימים שלפני ה-7 באוקטובר ולכונן נורמליזציה עם ערב הסעודית ללא הסדרת הסכסוך של ישראל עם הפלסטינים.

ג'ו ביידן
צילום: Consolidated News Photos / Shutterstock.com

ההתפתחויות האחרונות ממחישות כי על אף העיכוב בשיחות בין ישראל לערב הסעודית בתקופה האחרונה, מלחמת חרבות ברזל לא עצרה את המגעים אשר ממשיכים להתקיים, גם אם בעצימות נמוכה יותר בהשוואה לימים שלפני המלחמה.

עם זאת, לעמדת ארה"ב וערב הסעודית כיום כל ניסיון להסדיר את היחסים בין ריאד לירושלים נדרש לעבור דרך רמאללה.

הרצון של גורמים בממלכה והבית הלבן להכפיף את הסדרת היחסים עם ערב הסעודית לתהליך המדיני עם הפלסטינים מתקשר בתורו גם לצורך של הצדדים בלגיטימציה ציבורית להסכמות עם ישראל, וזאת בייחוד בקרב האוכלוסייה במדינות העולם הערבי וערב הסעודית במסגרתן.

על רקע האמור יש לציין את המאמצים שעושה וושינגטון בהתאם לפרסומים זרים לשלב את מדינות ערב בתוכניות ארוכות טווח לשליטה ברצועת עזה לאחר המלחמה, בנוסף לחתימה על הסכמי נורמליזציה נוספים עם ישראל. (5)

הוספתה של הסוגיה פלסטינית לשיחות הנורמליזציה צפויה לייצר מורכבות נוספת במגעים אשר היקפה תלוי במידת ההתקדמות שאותה יידרשו האמריקאים והסעודים באשר לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני.

ישנו הבדל בין הדרישה להקמתה של מדינה פלסטינית שנשמעה בתקופה האחרונה מפיו של שר החוץ הסעודי, המבטאת עמדה ניצית בממלכה להכרה בישראל, לבין עמדות מתונות יותר המשאירות מקום רחב יותר לתמרון עבור ישראל.

בהקשר זה ניתן לציין דרישות אחרות כדוגמת תחילתו של תהליך מדיני ומגעים בין ישראל לרשות הפלסטינית או מוכנותה של ישראל לערוך וויתורים קונקרטיים בשטח ואולם כאלו אשר יהיה באפשרותה של הקואליציה בראשות בנימין נתניהו לקבל בתקופה רגישה זו.

בנימין נתניהו
צילום: Ververidis Vasilis / Shutterstock.com

לצד האמור חשוב להדגיש כי השלמת הנורמליזציה והכרה סעודית בישראל תלויות גם בשיחות ישירות המתקיימות בין הסעודים לאמריקאים.

בהקשר זה חשוב להדגיש כי לדברי גורם אמריקאי רשמי נותרו מס' סוגיות שנדרש לפתור בין ארה"ב לבין ערב הסעודית לצורך הגעה להסכם. (6) 

מזה זמן מה ערב בכירים בממלכה מתנים את השלמת שיחות הנורמליזציה בדרישות המופנות במרביתן מאת ריאד לוושינגטון.

במסגרת אותן דרישות ישנה השאיפה הסעודית לקבלת ערבויות ביטחוניות מהבית הלבן, אשר בימים אלו הופכות לדחופות יותר ויותר על רקע המשך פיתוח פרויקט הגרעין האיראני והתקדמותה של איראן לנשק גרעיני.

לצד האמור יש להזכיר את דרישתה של ערב הסעודית לכלי נשק מתקדמים תוצרת ארה"ב, בימים שבהם הקונגרס האמריקאי אינו שש לאשר עסקאות מהסוג הזה בהמשך למעורבותה של ערב הסעודית במלחמה בתימן בשנים האחרונות וההפרות הנטענות של זכויות אדם במדינה הענייה.

תנאי נוסף אשר נושא השלכות גם בעבור ישראל נוגע לדרישתה של ריאד לקבלת סיוע מאת האמריקאים להקמתו של פרויקט גרעין סעודי למטרות אזרחיות באמצעות שימוש במאגרי אורניום המצויים בממלכה, אשר הדליק נורות אזהרה בישראל וגם בארה"ב.

(1) www.alarab.co.uk (פורסם ביום 22.3.2024).

(2) www.arabic.cnn.com (פורסם ביום 16.1.2024)

(3) שם.

(4) www.arabic.cnn.com (פורסם ביום 21.3.2024)

(5) www.alarab.co.uk (פורסם ביום 22.3.2024)  

(6) www.arabic.cnn.com (פורסם ביום 21.3.2024)

עשוי לעניין אותך

פרויקטים מיוחדים

כתבות אחרונות

דילוג לתוכן