ארגונים פרו פלסטינים ו-BDS פועלים על מנת להגביל מכירה של אמצעי לחימה לישראל

יוזמות שונות של תנועות מחאה וארגונים פרו-פלסטינים מתמקדות בחודשים האחרונים בהפעלת לחצים על מקבלי ההחלטות בארה"ב ואירופה לעצור משלוחי נשק לישראל וזאת כחלק ממערכה גדולה יותר להצדקת פעילות הטרור של חמאס והפניית הזרקור העולמי למשבר בעזה
Facebook
Twitter
WhatsApp
BDS ודה לגיטימציה
צילום: Ryan Rodrick Beiler / Shutterstock.com

ארגונים פרו פלסטיניים מגבירים בחודשים האחרונים את הלחצים המופעלים בארה"ב ובאירופה לחדול ממכירה של משלוחי נשק לישראל הנחוצים להמשך המלחמה ברצועת עזה.

השימוש של צה"ל באמצעי לחימה ותחמושת המיוצרים בחו"ל ואספקת כלי נשק לישראל מצד בעלות בריתה הפכו לסוגיות מרכזיות בעבור תנועות המקדמות חרם על ישראל בעולם מאז אירועי ה-7 באוקטובר ותחילתה של מלחמת חרבות ברזל.

במכתב אשר הועבר מטעם ארגון Human Rights Watch לשר החוץ של האיחוד האירופי ז'וזפ בורל ביום 8.11.2023 עמד הארגון על מה שכינה בתור 'שימוש לא פרופורציונלי' בחומרי נפץ בעלי אפקט המתפרס על פני שטח רחב באזורים מיושבים בצפיפות ברצועת עזה. (1)

בבריטניה קבוצה של 130 חברי פרלמנט ובעלי תפקידים רשמיים בעבר ובהווה חתמו על מכתב אותו העבירו לשר החוץ הבריטי דיוויד קמרון לפני מס' ימים, במסגרתו הם דחקו בממשלה הבריטית לחדול ממכירת כלי נשק לישראל.

במסגרת המכתב טענו חברי הפרלמנט כי היקף 'האלימות', כלשונם, ברצועת עזה במסגרת המערכה הנוכחית חורג במידה ניכרת בהשוואה לתוצאות המערכות הקודמות בשנים 2009 ו-2014.

חברת הפרלמנט הבריטית מטעם מפלגת הלייבור, זארה סולטנה, יזמה יחד עם גורמים נוספים את עריכת המכתב ושליחתו.

BDS ודה לגיטימציה
צילום: Ryan Rodrick Beiler / Shutterstock.com

הישג ל-BDS ולארגונים פרו פלסטינים - קנדה מפסיקה את משלוחי הנשק לישראל

ליוזמות אלו עשויות להיות השלכות מעשיות על המערכה הצבאית, בעוד תוצאותיהן של התארגנויות מאותו הסוג החלו לתת את אותותיהן על ההתפתחויות בשטח.

בהקשר זה, לפני מס' ימים קנדה הודיע כי תשהה את המשך אספקת הנשק לישראל בהמשך להחלטה בלתי מחייבת אשר התקבלה בפרלמנט ביוזמת המפלגה הדמוקרטית החדשה, ואשר זכתה לתמיכה מצד המפלגה הליברלית והמפלגה הירוקה בפרלמנט. (2)   

ההצעה של המפלגה הדמוקרטית הועלתה להצבעה בהמשך למה שתיארה ככישלון והיעדר יוזמה מספיקה להגנה על האזרחים ברצועת עזה.

לבד מההתפתחויות בקנדה ובריטניה, מגבלות הנוגעות לשימוש של ישראל בכלי נשק פורסמו גם מצד הבית הלבן על רקע דיווחים לפיהם בכוונת וושינגטון להתנות על ההיעזרות בנשק אמריקאי במסגרת מבצע צבאי עתידי ברפיח.

דוגמא ללחצים המופנים כלפי הנשיא ביידן ניתן היה לראות לפני מס' ימים בהפגנה פרו פלסטינית אשר התקיימה בבריטניה.

במהלך האירוע יו"ר מפלגת הלייבור הבריטית לשעבר, ג'רמי קורבין, בא בביקורת כלפי הנשיא האמריקאי במסגרתה הדגיש כי מטוסים אמריקאים משמשים לצורך הפצצת סיוע שנכנס לרצועת עזה. (3)

BDS ודה לגיטימציה
צילום: lev radin / Shutterstock.com

נבחרי הציבור מהלכים בין היענות ללחצים של BDS וארגונים פרו פלסטינים לבין המשך דבקות במדיניות המסורתית

נדמה כי העלייה בהיקף הלחימה והשלכותיה מביאה לשינויים גם בהתבטאויותיהם של נציגי ציבור והחלטות ממשל, לצד השפעה גוברת של ארגוני חברה אזרחית ותנועות פוליטיות במדינות המערב אשר כמוהן לא נראו בעבר.

התפתחויות אלו מהוות הישג במידת מה עבור ארגוני דה לגיטימציה, אשר עם פתיחתה של המלחמה מפעילים מאמצי שתדלנות ותעמולה בהיקף רחב המתמקדים בכלי נשק, אמצעים חיוניים לצורך המשך המערכה ברצועת עזה.

לצד האמור נדרש לעמוד גם על מגבלות כוחם של ארגוני זכויות אדם ותנועות פרו פלסטיניות, אשר בחודשים האחרונים מקדישים חלק ניכר בפעילותם למאבק מול ישראל.

לצד הלחצים המופנים כלפי מקבלי ההחלטות וצעדים קונקרטיים אשר ננקטו וייתכן שעוד ינקטו כנגד ישראל בהיבט המעשי יש לציין כי אין מדובר בשבירה של הכלים מצד ממשלות זרות או בקבלת החלטות שיהיה בהן בכדי לפגוע ביחסים עם ישראל.

בהקשר זה, נבחרי הציבור נשמעים מצד אחד לפלחים מציבור בוחריהם ומצד שני בוחרים שלא לאמץ החלטות מעשיות אשר יהיה בהן בכדי להגביל את פעילותה של ישראל בטווח הזמן הקרוב.

כך למשל במקרה של קנדה, עם קבלת ההחלטה על עצירה של העברת אמצעי לחימה אשר נראה שלא תחול על עסקאות שאושרו ועסקאות שכבר נחתמו מול ישראל.

דברים דומים מאפיינים את התנהלות הממשל האמריקאי, אשר לצד ההתניות אשר פורסמו בתקשורת באשר לשימוש של ישראל בנשק אמריקאי החל שוב לשדר מהלך עסקים כרגיל. 

בהקשר זה הממשל הביע לאחרונה שביעות רצון ופרסם הצהרה לפיה בישראל יישמעו לחששות של ארה"ב, וזאת בהמשך לפגישות שנערכו בין נציגים רשמיים משני הצדדים. 

אנטישמיות
צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

מערכה פרו פלסטינית רחבה לקידום נראטיבים המצדיקים את חמאס ותומכים בהפעלת כוח כנגד ישראל

ההתמקדות בסחר באמצעי לחימה מהווה חלק ממערכה כוללת המתנהלת בחודשים האחרונים כנגד ישראל בהיקף נרחב לצד עלייה בתקריות אנטישמיות ואירועים המקדמים דה לגיטימציה של ישראל בעולם.

מערכה זו מתאפיינת בקידום נראטיבים המצדיקים את השימוש בכוח מצד הפלסטינים כנגד ישראל, אגב הניסיון של ארגוני מחאה ו-BDS לתת מענה בזירה התקשורתית להשלכות התדמיתיות של הפלסטינים בעקבות הטבח שבוצע ביישובי הדרום.

פעילות כאמור נועדה להצדיק את חמאס וארגוני הטרור אגב הניסיון למתג באופן שונה את פעילותם, וזאת בין היתר באמצעות שימוש בטרמינולוגיה שונה לתיאורם (כך למשל אותם הארגונים מכונים ברשתות לא אחת בשם 'לוחמי התנגדות').

לצד זאת יש לציין נראטיבים מרכזיים נוספים אותם ארגונים פרו פלסטינים מקדמים באופן אשר יעלה בקנה אחד עם הדרישות הפלסטיניות ושיהוו גם הם מענה לטענות והביקורות המופנות כלפי חמאס.

כאן ניתן לציין את הניסיון למתג את אירועי ה-7 באוקטובר כאירוע שלא ניתן לבחון באופן עצמאי אלא רק כחלק ממכלול שלם של התרחשויות אשר החלו כביכול לפני עשרות שנים, ובמרכזם הטענות של ארגוני המחאה לכיבוש שטחים פלסטינים, לצד יצירת משטר אפרטהייד נוסח ישראל.

כך, ארגונים פרו פלסטינים מעלים טענות המצדיקות את ההרג ההמוני שבוצע על ידי חמאס וארגוני הטרור ביישובי ישראל ותיאור המאורעות כתגובה לפעילותה של ישראל כנגד הפלסטינים הנמשכת מזה עשרות שנים.

(1) www.hrw.org (פורסם ביום 8.1.2023)

(2) www.theguardian.com (פורסם ביום 19.3.2024)

(3) www.thejc.com (פורסם ביום 31.3.2024) 

עשוי לעניין אותך

פרויקטים מיוחדים

כתבות אחרונות

דילוג לתוכן