דוח מצב: מלחמת חרבות ברזל – שבוע ראשון לחודש אפריל 2024

עדכונים ודיווחים שוטפים על ההתפתחויות האחרונות במלחמת חרבות ברזל, שיחות המו"מ לשחרור החטופים, ההסלמה בשטחי יהודה ושומרון והשלכותיה של המלחמה על המרחב האזורי והזירה הבינלאומית
Facebook
Twitter
WhatsApp
מלחמת חרבות ברזל
צילום: Anas-Mohammed / Shutterstock.com
המערכת ברצועת עזה

מלחמת חרבות ברזל נכנסת ליומה ה-182.

פרסום בפלסטין ניוז מדווח שבשחר יום שישי בוצע ירי מקלעים על ידי ספינות קרב של ישראל לכיוון החוף המערבי של רצועת עזה, על רקע הפגזות ארטילריה ותקיפות של חיל האוויר במרכז וממערב לעיר חאן יונס בחלקה הדרומי של הרצועה (felesteen.news, 5.4.2024).

היומון פלסטין ניוז מדווח על פיצוץ של בנייני מגורים ממערב לחאן יונס, הפגזות ארטילריה בנוסייראת ובבוריג' וכן פשיטות של חיל האוויר בצפון רצועת עזה וכן בעיר עזה עצמה. (www.felesteen.news, 5.4.2024).

מלחמת חרבות ברזל
צילום: Orlok / Shutterstock.com

ביהודה ושומרון כוח ישראלי כיתר בית במחנה נור שמס הממוקם מזרחית לטול כרם, בפעולה שבמהלכה התפתחו עימותים בין צה"ל לבין חמושים פלסטינים ופעילי טרור ובמסגרתה נהרג צעיר פלסטיני מירי צלפים ונעצרו אנשים נוספים על ידי הכוח (www.alaraby.com, 5.4.2024).

בפעולה נוספת של צה"ל מדרום לג'נין נפצעו שני פלסטינים מירי של כוחות הביטחון במהלך עימותים בכפר ראעי.

הפעילות של הכוחות תועדה גם בעיירה דורה שבסמוך לחברון במהלך פשיטה על ביתו של מואמין אל-מסאלמה, פעיל הטרור אשר ביצע את פיגוע הדקירה במהלכו נפצעו שלושה ישראלים לפני שחוסל, וזאת לצרכי מיפוי השטח וכהכנה להריסתו.

הפלסטינים מדווחים כי מאז החלה מלחמת חרבות ברזל ובמשך שישה חודשי פעילות נהרגו למעלה מ-457 בני אדם בשטחי יהודה ושומרון ונפצעו כ-4,750, בעוד כ-8,000 פלסטינים נוספים נעצרו על ידי כוחות הביטחון (www.alaraby.com, 5.4.2024).

הרשות הפלסטינית
צילום: abu adel - photo / Shutterstock.com

נכון לשבוע הראשון של חודש אפריל שיחות המו"מ נמשכות לסירוגין ובינתיים ללא הגעה להסכמות בין הצדדים. השבוע ישראל העבירה הצעה חדשה לחמאס אשר מתמקדת בין היתר בדרישתו של ארגון הטרור בהחזרת העקורים הפלסטינים מדרום הרצועה לצפונה.

לצד זאת בכירים בחמאס שוללים את ההצעה הישראלית, בעוד בארגון הטרור ממשיכים לעשות שימוש בטרמינולוגיה המבקרת את התנהלות הדרג המדיני בישראל ומייחסים את העיכובים בשיחות לטענתם להתפתחויות בפוליטיקה הפנימית בתוך ישראל.

דובר חמאס ג'יהאד טהא אמר שהמשלחת הישראלית מעוניינת "להרוויח זמן, וזה מעיד על חוסר הרצינות והלהיטות להמשיך את התוקפנות למען מטרותיו האישיות והפוליטיות של ראש הממשלה נתניהו" (www.alaraby.co.uk, 2.4.2024).

טהא הוסיף ואמר לטענתו כי "נתניהו והימין הקיצוני שוב מנסים לברוח מלחצים פנימיים, עם הפגנות מתגברות בתל אביב נגדם" (www.alaraby.co.uk, 2.4.2024).

בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אף הוסיף והדגיש כי לא חלה התקדמות במו"מ באשר להפסקת אש ברצועת עזה וחילופי שבויים, והאשים בכך את ישראל המתנהלת לדבריו בעקשנות על אף מאמציו של ארגון הטרור כביכול (www.alaraby.co.uk, 4.4.2024)

המחלוקות במסגרת שיחות המו"מ מתמקדות בדרישות של חמאס להגעה לעסקה:

פתיחת המעברים בין דרום הרצועה לצפונה על מנת לאפשר לעקורים הפלסטינים לחזור לבתיהם;

הפסקת התקיפות של ישראל ברצועת עזה;

נסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה;

קבלת ערבויות אשר יבטיחו את סיומה של המלחמה בשלב מתקדם של העסקה.

לצד אותן מחלוקות הצדדים מקיימים דיונים באשר למפתח שחרור אסירים בתמורה לחטופים. דיונים אלו מתמקדים בזהות האסירים (ובהם אסירים כבדים עם דם על הידיים) ומס' האסירים שישוחררו בעבור חטופים, המשתנים כנגזרת של זהות החטופים.  

יחיא סינוואר
צילום: Anas-Mohammed / Shutterstock.com

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן קיימו שיחת טלפון ביום חמישי שערכה כחצי שעה וזאת בהמשך לתקיפה הישראלית אשר הביאה למותם של 7 עובדי ארגון המטבח העולמי.

הנשיא האמריקאי העביר את דרישתו לנתניהו לפיה על ישראל להרחיב את הגישה לכניסה של סיוע הומניטרי לרצועת עזה באמצעות פתיחת מעבר ארז ונמל אשדוד (www.politico.com, 4.4.2024).

עוד דרש הנשיא האמריקאי לייפות את כוחם של הנציגים הישראלים במו"מ כך שיהיה באפשרותם להחליט על הפסקת אש ולחתום על הסכם לשחרור החטופים עוד השבוע.

פרסום ביומון פוליטיקו מדווח כי לדברי ארבעה גורמים רשמיים ובכירים ביידן אמר לנתניהו כי סבלנותה של וושינגטון עוד קודם לתקיפה הצטמצמה ואילו לאחריה אף נגמרה (www.politico.com, 4.4.2024).

השיחה בין המנהיגים התקיימה בהמשך להצהרות שיצאו מכיוונה של וושינגטון על פיהן בכוונת האמריקאים להתנות את המשך הסיוע לישראל ביישום שורת צעדים שמטרתם להתמודד עם המשבר ההומניטרי ברצועת עזה ובטיחותם של ארגוני הסיוע.

בהקשר זה, בבית הלבן הדגישו השבוע שהמדיניות האמריקאית לרצועת עזה תתבסס על הפעולות המיידיות שישראל תנקוט לצורך התמודדות עם המשבר.

הקשחת העמדות מכיוונה של וושינגטון נעשית על רקע מערכת הבחירות שנפתחה בארה"ב, והלחצים הגוברים על הנשיא המכהן מכיוון הקהילה הערבית והמוסלמית.

הציבור המוסלמי בארה"ב זועם על התנהלותו של ביידן סביב סוגיית מלחמת חרבות ברזל ומדיניות הבית הלבן כלפי המלחמה והמערכה הצבאית של ישראל.

על אף מאמצי הממשל לערוך פיוס עם הציבור המוסלמי, ארגונים ונציגים מקרב הקהילה בארה"ב סרבו להצעת הבית הלבן להשתתף בארוחת בוקר חגיגית עם נשיא ארה"ב ומרביתם מחרימים את האירוע (www.aawsat.com, 5.4.2024)

התפתחות זו מגיעה בהמשך להפגנות שהתקיימו בניו יורק השבוע מחוץ לאירוע לגיוס כספים עבור קמפיין הבחירות של הנשיא בהשתתפות נשיאי ארה"ב לשעבר ברק אובמה וביל קלינטון.

במסגרת האירוע מס' מוחים אשר נכנסו לאולם, הביעו ביקורת על מדיניותו של ביידן ותמיכתו בישראל במלחמה מול חמאס אשר הביאה למותם של למעלה מ-30,000 פלסטינים ברצועת עזה ואף צעקו "בושה" לנשיא האמריקאי (www.reuters.com, 29.3.2024).

ג'ו ביידן
צילום: Consolidated News Photos / Shutterstock.com

פרסום ביומון הצרפתי המוביל לה מונד שוללים דיווחים אשר פורסמו בימים שלאחר הטבח שבוצע ביישובי הדרום ביום 7 באוקטובר על פיהם בחמאס ערפו את ראשיהם של 40 תינוקות ישראלים בקיבוץ כפר עזה (www.lemonde.fr, 3.4.2024).

הפרסום מבקר את מה שמכונה בכתבה 'דיסאינפורמציה ישראלית' אשר התפשטה ברשת במסגרת חשבונות ישראלים רשמיים, בעוד לטענת היומון "ישראל לא עשתה דבר כדי להילחם נגדה [השמועה, כלשון הכתבה], ולעיתים קרובות יותר ניסתה לנצל אותה מאשר להכחישה".

חמאס בתורו בירך על התחקיר של לה מונד אודות מה שבארגון מכנים "התעמולה הציונית הכוזבת" שליוותה את אירועי ה-7 באוקטובר, בעוד הפרסום מהווה לדבריו צעד לחשיפת ההתנהלות הישראלית אשר ניצלה לטענתו נראטיבים אלו על מנת להסית נגד הפלסטינים (www.palinfo.com, 4.4.2024).

חמאס
צילום: Anas-Mohammed / Shutterstock.com

50,000 מתפללים ערכו את תפילת התראוויח בסמוך למסגד אל אקצא ביום 4.4.2024. התפילה מתבצעת בלילות של חודש הרמדאן, וזאת בנוסף לחמשת תפילות החובה באסלאם.

פרסומים בתקשורת הפלסטינית מדווחים שישראל מטילה הגבלות ומונעת כניסה של אלפי מתפללים משטחי יהודה ושומרון למסגד אל אקצא במסגרת יום השישי האחרון של חודש הרמדאן (www.alquds.com, 5.4.2024).

בהקשר זה, פרסומים מדווחים שישראל בודקת את זהותם של צעירים בכניסה לעיר העתיקה ולמסגד ומונעת מחלקם להיכנס לאזור.

לצד זאת נרשמו חיכוכים בין אזרחים ומתפללים מוסלמים לבין חיילי צה"ל אשר נעזרו באמצעים לפיזור הפגנות ועצרו מס' צעירים במקום (www.alquds.com, 5.4.2024).

עשוי לעניין אותך

פרויקטים מיוחדים

כתבות אחרונות

דילוג לתוכן