איגודי ספנות קוראים להגן על יורדי ים באזור הים האדום על רקע המשך המתקפות של החות'ים

המתקפה האחרונה של המיליציה החות'ית בתחילת השבוע כנגד ספינה בבעלות ליברלית אשר הביאה למותם של שלושה אנשי צוות ממשיכה לגרור תגובות במערכת הבינלאומית, על רקע האזהרות של גורמים אמריקאים לפיהן פעילותה של המיליציה משבשת את הסחר הבינלאומי
Facebook
Twitter
WhatsApp
ג'ו ביידן
צילום: lev radin / Shutterstock.com

ארה"ב ממשיכה את תקיפותיה כנגד יעדים של החות'ים בתימן, כאשר פיקוד המרכז של צבא ארה"ב הודיע אתמול ביום חמישי על תקיפה אמריקאית של ארבעה טילי שיוט ומזל"טים המשויכים למיליציה, כך בהתאם לדיווח ביומון אל-חדת'. (1)

בהתאם לפרסום מאת פיקוד המרכז יעדי התקיפה היוו איום מיידי על ספינות מסחריות וספינות של הצי האמריקאי באזורים שבשליטת החות'ים בתימן.

הפעולה האמריקאית התבצעה בהמשך להפצצה של ספינה בבעלות ליברית על ידי החות'ים לפני יומיים, אשר הביאה לראשונה למותם של שלושה אנשי צוות ולנטישת הספינה.

פרסום בא-שרק אל-אווסט אשר מסקר את פעילות החות'ים בים האדום מוסיף כי הצהרת פיקוד המרכז של צבא ארה"ב תיארה את ההתקפה האחרונה ואלו שהתרחשו לפניה כפזיזות וכזו המשבשת את הסחר הבינלאומי. (2)

ג'ו ביידן
צילום: Consolidated News Photos / Shutterstock.com

בהמשך להסלמה האחרונה, איגודי הספנות הבולטים בעולם מסרו בהצהרה כי אבדן החיים והפציעות בקרב יורדי ים באזור הם בלתי מתקבלים על הדעת ודרשו לנקוט בפעולה נחרצת כדי להגן על חייהם.

פעילותה של המיליציה החות'ית המזוהה עם ארגון אנסאר אללה, בעל הברית של טהראן בחצי האי ערב, מהווה איום אסטרטגי על מעבר של סחורות באזור הים האדום.

על רקע האמור, דובר משרד החוץ האמריקאי מתיו מילר התייחס לשיבושים הנגרמים בעקבות המתקפות של החות'ים לסחר הבינלאומי וחופש הניווט במים בינלאומיים.    

התקיפות המכוונות כנגד ספינות משא בים האדום הביאו בחודשים האחרונים להפסקת פעילותן של חברות ספנות בולטות באזור, צעד אשר עלולות להתלוות לו השלכות עם הסחר העולמי ובייחוד על ייבוא הסחורות לישראל.

דברים אלו מקבלים משנה חשיבות על רקע העובדה שחלק מהותי מהסחורות המיובאות לישראל עוברות דרך הים האדום בסמוך לחופי תימן ומשם לתעלת סואץ המצרית, לנמל אילת ונמלים אחרים בקו החוף הישראלי.

המשך פעולות הטרור מאזור תימן כלפי ספינות התובלה צפוי להאריך את זמני שינוע והובלת הסחורות בעולם ובכלל זאת גם לישראל בעקבות הצורך לעשות שימוש בנתיבי שיט אחרים וארוכים יותר ולהעלות את מחירי התובלה.

חיזבאללה
צילום: Number1411 / Shutterstock.com

לצד ההשלכות על הסחר הבינלאומי, מלחמת חרבות ברזל וההתארגנות החות'ית למלחמה ומעורבותה של המיליציה בירי לעבר ישראל עשויים להשפיע גם על המלחמה בתימן.

התחממות היחסים בין ערב הסעודית לאיראן והנורמליזציה בין המדינות אשר הושגה לפני מס' חודשים בעזרת תיווכה של סין הובילה להתפתחויות חיוביות גם בכל הקשור למלחמה המתקיימת בתימן בשנים האחרונות.

המלחמה בתימן היוותה זירה לעימותים צבאיים במעורבותן של ריאד וטהראן, אשר תומכות במחנות שונים במלחמה.

על רקע האמור, המערכת הצבאית במדינה הענייה הביאה להרוגים רבים ולהגברת המצוקה האזרחית כמו גם לערעור היחסים בין ריאד לבין וושינגטון על רקע טענות מצד גורמים אמריקאים באשר למצב זכויות האדם במדינה השסועה והענייה ואחריותה של ריאד להרס הרב אשר נגרם בעקבות המלחמה.

נורמליזציה איראן וערב הסעודית
קרדיט: hapelinium / Shutterstock

תגובתה של תנועת אנסאר אללה והמיליציה המופעלת על ידה מעלה חשש מפני הקצנה אפשרית אשר עשויה לערער את היציבות הפנימית בתוך תימן, וזאת מלבד הפניית האש לכיוונה של ישראל באמצעות ירי טילים כאות הזדהות ותמיכה של החות'ים בחמאס ותקיפה של ספינות תובלה בים האדום.

מנהיג התנועה החות'ית בתימן, עבדול מאליק אל-חות'י, יצאה בהודעה לפני מס' ימים במסגרתה הדגיש כי המיליציה גייסה והכשירה כ-282,000 חמושים חדשים אשר הצטרפו לשורותיה מאז תחילתה של מלחמת חרבות ברזל.

על רקע הניסיונות של איראן וערב הסעודית להשיג הבנות בין המחנות השונים במדינה לצרכי סיום המלחמה בתימן עולה שאלה אם עיבוי השורות בקרב החות'ים והקצנת פעילותם כנגד כוחות זרים לאחר פרוץ המלחמה עתידה לשנות גם את סדרי העדיפויות ומצב הדברים בתימן.

(1) www.alhadath.net (פורסם ביום 8.3.2024).

(2) www.aawsat.com (פורסם ביום 7.3.2024).

עשוי לעניין אותך

פרויקטים מיוחדים

כתבות אחרונות

דילוג לתוכן