איראן: הפלישה הישראלית לרצועת עזה עלולה להביא לכניסתה של הרפובליקה האסלאמית למערכה

פרסום בא-שרק אל-אווסט דיווח על מסרים אשר הועברו מצד גורמים איראנים לארה"ב באשר לכוונותיה של איראן להגביר את מעורבותה במלחמה במקרה של העמקת הפלישה הקרקעית, על רקע הקמת חדר מבצעים ותיאום בין חמאס למיליציות שיעיות בעיראק וקריאתן של האחרונות לפרסם פתווה המתירה ג'יהאד נגד ישראל
Facebook
Twitter
WhatsApp
אבראהים ראיסי
קרדיט: lev radin / Shutterstock.com

מסרים איראניים אשר הועברו ביממה האחרונה לארה"ב מעידים על היתכנות להגברת המעורבות האיראנית במלחמה בעזה במקרה של העמקת הפלישה הקרקעית של צה"ל בשטחי הרצועה, כך מדווח היומון הסעודי א-שרק אל-אווסט.

בהתאם למקורות אשר צוטטו בכתבה, גורמים המתווכים בין הצדדים הודיעו לאמריקאים כי "איראן לא רוצה להשתתף בקרב בעזה, אבל הפלישה הישראלית עלולה לאלץ אותה לעשות זאת".

יש לציין שהרפובליקה האסלאמית מגלה עד כה מעורבות מוגבלת במלחמת חרבות ברזל.

בהקשר זה יש לציין את הפעילות האיראנית הנעשית באמצעות שלוחותיה במזרח התיכון, ובהן ארגון חיזבאללה המנהל עימותים בהיקף מצומצם עם כוחות צה"ל בדרום לבנון.

בנוסף לכך עולה לראשונה גם מעורבות מצד המיליציה הח'ותית בתימן, אנסאר אללה, אשר שיגרה מס' טילי שיוט וכן כטב"מים לכיוון ישראל שיורטו לפני שהגיעו ליעדם.

בתוך כך, המסרים האיראניים אשר הועברו לארה"ב נועדו על מנת לדחות את הפלישה הקרקעית או לכל הפחות לצמצם את היקפה, כפי שעולה מהדיווח בא-שרק אל-אווסט.

במסגרת זאת, ייתכן שהאופי וכן ההיקף של התגובה מצד איראן ובעלות בריתה תיקבע על סמך היקף ועוצמת הפלישה של צה"ל לעזה.

על רקע האמור, המיליציות השיעיות בעיראק אשר סרות למרותה של איראן הגבירו את התקיפות של בסיסים אמריקאים המוצבים באזור עיראק וסוריה.

פעילות זו מתווספת להקמה של חדר מבצעים לתיאום הפעילות עם כוחות חמאס, וקריאות מצד הפלגים השיעיים העיראקיים אשר הופנו למוסדות הדתיים בעיראק לפרסם 'פתווה' (פסק הלכה) המתירה לבצע ג'יהאד נגד ישראל.

בהקשר זה חשוב להדגיש שהרפובליקה האסלאמית ושלוחותיה אינן פועלות לבד במערכה.

ישנן קריאות אשר מגיעות גם מצד גורמים עיראקים ושיעים אשר אינם מזוהים עם המשטר האיראני, ובראשם המטיף והמנהיג השיעי הבולט מוקתדא א-סדר, המגנות את הנוכחות האמריקאית בעיראק ובסוריה.

המעורבות האמריקאית במלחמת חרבות ברזל

ההתפתחויות המצוינות לעיל ממחישות את קיומם של אינטרסים אמריקאים מהותיים סביב מלחמת חרבות ברזל, אשר השלכותיה משפיעות במישרין גם על ארה"ב.

היבטים אלו מקבלים דגש בייחוד בעקבות סמיכות הזמנים בין המערכה והשלכותיה לבחירות לנשיאות ארה"ב אשר עתידות להיערך בשנה הבאה.

על רקע האמור, פרסום באל-ערביה מדווח על שינוי ברטוריקה המופנית מצד גורמים רשמיים בבית הלבן כלפי עמיתיהם הישראלים באשר למערכה בעזה, וזאת בהשוואה להצהרות אשר נאמרו בסמוך לאחר הטבח שבוצע באזרחים ישראלים ביום 7 באוקטובר 2023.

בהקשר זה ובהתאם לפרסום, מקורות אמריקאים מדווחים על לחץ המופנה מכיוון ממשל ביידן כלפי ישראל לשקול מחדש את התכניות לפלישה קרקעית רחבה.

החלופה העדיפה, לטענת האמריקאים, הינה ביצוע מבצעים צבאיים 'כירורגיים' באמצעות כלי טיס וכוחות מיוחדים ופשיטות מדויקות על יעדי חמאס ותשתיות בעלי ערך גבוה.

פקידים אמריקאים אשר דיברו עם נציגי אל-ערביה מדגישים את הדאגה בממשל ביידן מפני ההשלכות הפוטנציאליות של מתקפה קרקעית רחבה, ומעלים ספקות באשר ליכולתה להשיג את המטרה של השמדת חמאס ברצועה.

חששות כאמור מועלים גם בהקשר של הפגיעה האפשרית במו"מ לשחרור החטופים כתוצאה מכניסה רחבה של כוחות צבאיים לרצועה על רקע התקדמות שחלה בסוגיה בימים האחרונים, לטענת גורמים אמריקאים שהתראיינו לעיתון.

* א-שרק אל-אווסט

* אל-ערביה

עשוי לעניין אותך

פרויקטים מיוחדים

כתבות אחרונות

דילוג לתוכן