דובר חמאס קורא לפלסטינים וערביי ישראל לצעוד למסגד אל אקצא ברמדאן ולהתעמת עם כוחות הביטחון | ניתוח

הצהרתו של אבו עוביידה מגיעה על רקע קמפיין שאותו יוזם חמאס בימים האחרונים בשם 'מבול רמדאן' אשר מטרתו להסלים את המצב בשטח ולפתוח חזיתות נוספות כנגד ישראל באמצעות יצירת זיקה דתית בין המלחמה לבין מסגד אל אקצא, חודש הרמדאן ומצוות הגי'יהאד
Facebook
Twitter
WhatsApp
מסגד אל אקצא
קרדיט: CEW / Shutterstock.com

דובר גדודי עז אל-דין אל-קאסם, הזרוע הצבאית של חמאס, פירסם ביום שישי הצהרה בשם הארגון מס' ימים לפני תחילתו של הרמדאן ובמסגרתה התמקד בקשר שבין המלחמה בעזה לבין החודש הקדוש למוסלמים ומצוות הג'יהאד.

אבו עוביידה קרא לפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים וכן לערביי ישראל לצעוד לכיוון מסגד אל אקצא, להתעמת עם ישראל ולמנוע שינוי הסטטוס קוו בשטח, כך בהתאם לפרסום באל-קודס. (1) 

הצהרתו של דובר חמאס מגיע בהמשך להודעה שפורסמה בתחילת השבוע ביום ראשון על ידי ארגוני הטרור הפלסטינים במסגרתה הם קראו להשתתפות עממית אזורית ובינלאומית בקמפיין 'מבול הרמדאן הגלובלי' לקידום המטרה הפלסטינית, כך בהתאם לפרסום בסוכנות הידיעות האיראנית תסנים. (2) 

הדיווח בתסנים מוסיף כי בהודעתם הדגישו הפלגים הפלסטיניים את ההכרח בהפעלת התנגדות על כל צורותיה ובכל הזירות והחזיתות. (3)  

חמאס
צילום: Anas-Mohammed / Shutterstock.com

הודעתם של הפלגים הפלסטינים מהוות חלק מהמגמה המתפתחת בתקופה האחרונה שבמרכזה הניסיון לקשור בין מלחמת חרבות ברזל למסגד אל אקצא והרמדאן, החודש הקדוש עבור המוסלמים אשר עשוי לעורר מתחים והסלמה בשטח על רקע דתי.

הזיקה בין הדברים מומחשת בייחוד בשם הקוד שאותו חמאס מקדם בימים האחרונים לצרכי קריאה להתנגדות כוללת וחמושה נגד ישראל ברמה האזורית והבינלאומית כאחת – 'מבול רמדאן'.

הביטוי האמור מתקשר לשם הקוד שניתן על ידי ארגון הטרור לפלישה ליישובי הדרום בתוך ישראל ב-7 באוקטובר וכן למלחמה ברצועת עזה אשר החלה בעקבותיה – 'מבול אל אקצא'.

חמאס
צילום: Anas-Mohammed / Shutterstock.com

בדבריו מדגיש אבו עוביידה את המוטיב של מסגד אל אקצא, כאשר לטענתו אירועי ה-7 באוקטובר באו בתגובה לתוקפנות של עשרות שנים שהגיעה לשיאה בניסיון לייהד ולהרוס את המסגד, כך בהתאם לדיווח במרכז המידע הפלסטיני. (4)

העלאת מרכזיותו של אל אקצא בפרסומים של חמאס וניסיונותיו לקשור בין הרמדאן לבין מצוות הג'יהאד על רקע המלחמה בעזה ממחישים את הנדבך האסלאמי שאותו מעוניין ארגון הטרור לקדם בהקשר של המערכה הצבאי המתנהלת בינו לבין ישראל.

מתן נופך דתי-אמוני שכזה נועד על מנת לאפשר לחמאס לגייס תמיכה עממית רחבה בקרב הרחוב הפלסטיני וערביי ישראל וגם בקרב הציבורים הנוטים לטובת חמאס במדינות ערב, אירופה וארה"ב.

תמיכה כאמור לא צמחה עד כה לכדי תנועת מחאה המונית ואלימה בעלת השלכות מעשיות בשטח, כאשר חמישה חודשים לאחר תחילת מלחמת חרבות ברזל שטחי יהודה ושומרון וכן היישובים הערביים בתוך ישראל נורו במידה רבה מחוץ למלחמה.

מסגד אל אקצא
צילום: Aynur Mammadov / Shutterstock.com

לצורך כך, אבו עוביידה מפנה את דבריו לקהילה המוסלמית הגדולה מתוך מטרה להעניק נופך בינלאומי למלחמה האזורית המתנהלת בעזה, ומציין בהקשר זה שישראל עומדת בפני שני מיליארד מוסלמים.

בנוסף ולצד הדגש הבינלאומי בחמאס מקדמים את הנראטיב של דרך הטרור והמאבק החמוש ('דרך ההתנגדות') המזוהים עם חמאס ומבדילים אותו ממתחריו המרכזיים בפתח וברשות הפלסטינית.

מהדברים אשר עולים מהצהרתו של דובר חמאס עולה, כי הפלישה לישראל ומלחמת חרבות ברזל אינן מהוות מערכת צבאית נוספת בעבור הארגון, אלא מצטיירות בגדר אפוס ושלב חדש בסכסוך המתאפיין בהיבטים גלובליים ובהבנה לפיה "ניתן ליטול זכויות רק בכוח", כפי שנטען בהצהרתו של דובר חמאס. (5) (מרכז המידע הפלסטיני)   

נראטיבים אלו נשמעים רבות בתקופה האחרונה בכלי התקשרות הפלסטיניים ונועדו על מנת להעצים את הלחץ האזורי והבינלאומי אשר יופנה כלפי ישראל בניסיון להגמיש את עמדותיה בשיחות המשא ומתן.

פעולות אלו מצד חמאס ננקטות תחת ההבנה לפיה פתיחת חזית נוספת בגבולה המזרחי של ישראל, חזרה על האירועים שהתרחשו בתוך ישראל במסגרת מבצע שומר החומות או לחצים משמעותיים יותר שיופנו כנגד הדרג המדיני מצד אירופה וארה"ב עשויים להוות בגדר שובר שוויון בשיחות.

נסיבות חדשות כאמור עשויות לאפשר לחמאס לצאת עם ידו על העליונה במשא ומתן או לכל הפחות לשרוד את המלחמה ולהמשיך ולשמר (גם אם באופן מוגבל) משאבים צבאיים, כלכליים, חברתיים ופוליטיים, לקראת מאבקי השליטה הצפויים בהמשך בחברה הפלסטינית לאחר לכתו של אבו מאזן.

(1) www.alquds.com (פורסם ביום 8.3.2024).

(2) www.tasnimnews.com (פורסם ביום 5.3.2024).

(3) שם.

(4) www.palinfo.com (פורסם ביום 8.3.2024)

(5) שם.

עשוי לעניין אותך

פרויקטים מיוחדים

כתבות אחרונות

דילוג לתוכן