חמאס: ישראל מנסה ליירט תשדירי תקשורת בין נציגי חמאס בשיחות לבכירי הארגון בעזה

לקראת ההבנה המתגבשת באשר לתחילתו של המבצע ברפיח בארגון הטרור מסתמכים על לחצים פנימיים ובינלאומיים שיובילו לוויתורים מצד ישראל במו"מ וממשיכים לנסות ולקעקע את הלגיטימציה של ישראל באמצעות יצירת זיקה בין המלחמה להתפתחויות בפוליטיקה הישראלית
Facebook
Twitter
WhatsApp
חמאס
קרדיט: Anas-Mohammed / Shutterstock.com

גורם בכיר בחמאס שופך אור על המגעים המתקיימים בין ארגון הטרור לישראל לשחרור החטופים אשר בינתיים אינם נוחלים הצלחה, בעוד הציפיות לעסקה שנוצרו על רקע התבטאויות של גורמים אמריקאים וישראלים הונמכו לעת עתה.

פרסום ביומון אל-ערבי אל-ג'דיד מדווח כי בחמאס טוענים לניסיונות של ישראל ליירט תשדירי תקשורת בין גורמים בארגון לצרכי המערכה הצבאית, ובכלל זאת בין נציגי חמאס בשיחות לבכירים הפועלים ברצועת עזה. (1)

בחמאס רואים בכך כסיבה לסחבת ולהתמשכות המגעים, אשר מהווים כביכול אמצעי בידי ישראל על מנת להמשיך ולקדם את מטרותיה הצבאיות ומלחמתה מול חמאס.

מלחמת חרבות ברזל
צילום: Orlok / Shutterstock.com

בהתבטאויות של בכיריו נראה כי בחמאס עושים שימוש בשאיפה הבינלאומית לפתרון המשבר ההומניטרי ברצועת עזה והקמתו של מנגנון שלטוני ברצועה לאחר המלחמה על מנת לשקם את חמאס ומוסדותיו, אגב הצגת הארגון כפתרון היחיד למצב שנוצר.

בהקשר זה, בחמאס טוענים כי המבצע האחרון של ישראל בשיפא הגיע בעקבות כישלונה לגייס את השבטים בעזה לקחת חלק בהקמה של צוותי אבטחה אשר יהיו נתונים לפיקוחה.

באותו עניין בחמאס מתארים מגעים המתקיימים בין הארגון למתווכים שבמוקד שלהם החזרתם לעבודה של גורמים אזרחיים רשמיים בהובלת המשטרה הפלסטינית אשר יבטיחו כי הסיוע ההומניטרי יגיע לאזורים שונים ברצועה. (2)

חמאס מסתמך על לחצים פנימיים ובינלאומיים אשר יגמישו את עמדותיה של ישראל

בתוך כך, בחמאס ממשיכים לקדם נראטיבים אלטרנטיביים באשר להמשך המלחמה ברצועת עזה, אשר מעלים בספק את הלגיטימיות למלחמתה של ישראל מול הארגון באמצעות יצירת זיקה בין המערכה הצבאית להתפתחויות בפוליטיקה הפנימית המתנהלת בתוך ישראל.

לדברי בכיר בחמאס באסם נעים, בנימין נתניהו, צה"ל ומערכת הביטחון בישראל מונעים מתחושת כישלון, פחד מהיום שאחרי והאחריות שתוטל עליהם בגין האירועים וכן רצון לנקמה. (3)

עוד מדגיש נעים את תקוותו של חמאס כי הלחצים הפנימיים בתוך ישראל כמו גם התמורות המתרחשות באירופה וכן בארה"ב לקראת מערכת הבחירות שתיערך בנובמבר ישפיעו על ישראל ויחייבו אותה לעצור את המלחמה. (4)

פרסומים בכלי תקשורת אחרים מתמקדים גם הם בסוגיה, ובמה שמסתמנת כתקופה מאתגרת מאין כמותה בעבור ממשלת נתניהו על רקע חזרתן של ההפגנות בתוך ישראל כנגד הממשלה ופסיקת בג"ץ האחרונה הנוגעת להפסקת המימון לישיבות. (5) 

להתפתחויות אלו יש להוסיף הערכות של גורמים בישראל ובארה"ב לפיהן מטרות המלחמה שהוצגו על ידי נתניהו והשאיפה להשמיד את חמאס אינן ברות השגה, על רקע עמדתם שחמאס ימשיך להתקיים כתנועה חברתית ולפעול כארגון גרילה צבאי גם לאחר המלחמה. (6)

חמאס
צילום: Anas-Mohammed / Shutterstock.com

בתוך כך ועל אף הלחצים הגוברים מבית ומחוץ, המערכה הצבאית ברפיח ממשיכה להוות קלף מיקוח בידי ישראל במסגרת שיחות המו"מ מול חמאס וייתכן שאף השלב הבא במלחמה ברצועת עזה.

אתר פוליטיקו מדווח כי בקהיר מנהלים מגעים עם וושינגטון לצרכי קבלת סיוע להבטחת גבולותיה של מצרים, ובכלל זאת ציוד מתאים להקמה של ביצורים וכן מערכות רדאר. (7)

חששם של המצרים נובע מהיתכנות לבריחה המונית של פלסטינים מרפיח לכיוון הגבול המצרי במקרה של כניסת כוחות צה"ל לעיר הדרומית.

הפרסום בפוליטיקו מאשר כי במצרים ובארה"ב הולכת ומתחזקת ההבנה לפיה מבצע צבאי ברפיח עתיד להתרחש בסופו של דבר, וזאת על אף ניסיונותיהם של הצדדים למנוע מערכה שכזו. (8)

כאן המקום להדגיש את האינטרסים הביטחוניים של מצרים, אשר מנהלת מזה שנים פעולות ביטחוניות בחצי האי סיני הגובל עם רצועת עזה אשר היה עד להתארגנותם של גורמי ג'יהאד עולמי.

ארגונים אלו שאבו בחלקם השראה מדאעש והוציאו לפועל פיגועים ומתקפות טרור כנגד יעדים מצרים, במה שהוסיף וערער את המצב במצרים הסובלת בשנים האחרונות מחוסר יציבות פוליטית וכלכלית.

(1) www.alarab.co.uk (פורסם ביום 29.3.2024).

(2) שם.

(3) שם.

(4) שם.

(5) www.wsj.com (פורסם ביום 28.3.2024)  

(6) שם.

(7) www.politico.com (פורסם ביום 28.3.2024)

(8) שם.

עשוי לעניין אותך

פרויקטים מיוחדים

כתבות אחרונות

דילוג לתוכן