נשיאי ארה"ב וסין הסכימו על חידוש התקשורת בין המעצמות לצד הישארותן של המחלוקות המהותיות  

ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג נפגשו בשולי פסגת הפורום לשיתוף פעולה כלכלי אסיה – האוקיינוס השקט אשר מתקיימת בסן פרנסיסקו על רקע חילוקי הדעות בין מעצמות העל בנוגע למעמדה של טאיוואן והחשש מפני הרחבת ארסנל הנשק הגרעיני הקיים בידי סין
Facebook
Twitter
WhatsApp
ג'ו ביידן
קרדיט: Consolidated News Photos / Shutterstock.com

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג נפגשו אתמול בסן פרנסיסקו, המארחת בימים אלו את פסגת הפורום לשיתוף פעולה כלכלי אסיה – האוקיינוס השקט.

הפגישה התקיימה על רקע חילוקי הדעות בין מעצמות העל באשר למעמדה של טאיוואן, הפגיעה בזכויות אדם מצד השלטונות הסינים במחוז האוטונומי שינג'יאנג אויגור בצפון מערב סין וכן טענות בדבר כוונותיה של בייג'ינג להמשיך ולפתח נשק גרעיני אשר יחרוג בהיקפו מארסנל הנשק הקיים בידי ארה"ב ורוסיה.

לפערים והמחלוקות כאמור התווספו לאחרונה גם התבטאויות של גורמים רשמיים בתקשורת, ובכללם הנשיא ביידן אשר כינה את מקבילו הסיני 'דיקטטור' בחודש יוני האחרון.

פרסום בסוכנות הידיעות רויטרס מדווח שבמהלך פגישתם הסכימו ביידן וג'ינפינג לפתוח קו חם וישיר בין המנהיגים, לצד החלטתם לחדש את התקשורת הישירה בין צבאות ארה"ב וסין.   

כאמור, התקשורת בין הצבאות הופסקה בהחלטתה של סין וזאת בהמשך לביקורה של יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי בטיוואן בחודש אוגוסט 2022.      

בנוסף, הצדדים הסכימו לעבוד יחדיו על מנת לבלום ייצור של פנטניל, סם אופיואידי המשמש כמשכך כאבים.

המאבק בסחר של פנטניל מהווה אחד מהנושאים שעל סדר יומו של הבית הלבן, אשר באוקטובר האחרון קרא לקונגרס לנקוט בפעולות נוספות ולהעביר מימון לזרוע המבצעת בארה"ב לצורך כך.

המחלוקות המרכזיות בין מעצמות העל נותרו בעינן

ההסכמות אליהן הגיעו המנהיגים במסגרת הפגישה שהתקיימה ברביעי ייתכן ומסייעות להפחית מהמתיחות בין הצדדים ולעצור את ההתדרדרות ביחסים.

בהקשר זה פרסום ב-CNN הביא מדבריו של ביידן לאחר תום הפגישה, אשר תיאר את השיח שהתקיים בינו לבין ג'ינפינג כאל אחד מהדיונים הבונים והפרודוקטיביים שהיו בין המנהיגים.

מנגד ולצד ההסכמות בין הצדדים נדמה שהמחלוקות העיקריות בין ארה"ב לסין נותרו בעינן, ובמרכזן יחסי ארה"ב וסין עם טאיוואן, התחמשותה של סין, מצב זכויות האדם בבייג'ינג וכן הדינמיקה והפעולות אותן נוקטות המעצמות אחת כלפי השנייה בפן המודיעיני, הכלכלי והביטחוני.

בהקשר זה יש לציין את דבריו של ביידן כמה שעות לאחר הפגישה, אשר עמד על ההבדלים המהותיים הקיימים בין המנהיגים וסוגי המשטרים אשר בראשם הם עומדים, תוך התייחסות פעם נוספת לנשיא הסיני כדיקטטור, בהתאם לפרסום ברשת Fox News.    

מנגד ובהתאם לפרסום ב-CNN, ערוצי תקשורת סיניים בבעלות המדינה הדגישו כי הנשיא הסיני דרש מביידן במהלך הפגישה שארה"ב תחדל לדכא או לנסות לבלום ולהכיל את סין, לצד הדרישה להפסקת חימושה של טאיוואן והכרה באחדותה של סין.

* Reuters

* Fox News

* CNN

עשוי לעניין אותך

פרויקטים מיוחדים

כתבות אחרונות

דילוג לתוכן