הכנות לבנייתה של תשתית לפעילות עתידית של חמאס בלבנון ליום שאחרי מלחמת חרבות ברזל

פרסום באל-ערב מקשר בין הכרזתו של חמאס בדבר הקמתן של משמרות מבול אל אקצא להכנות לקראת היום שלאחר המלחמה וביסוס נוכחותו של הארגון בלבנון בהסכמתו של חיזבאללה, אשר עשוי לנצל את המצב כמענה ללחצים עתידיים מצד ישראל לסילוקו פעיליו לשטחים שמצפון לנהר הליטני
Facebook
Twitter
WhatsApp
חמאס
קרדיט: Anas-Mohammed / Shutterstock.com

מקורות מצריים מדווחים על פנייתה של ישראל למצרים בדרישה להתניע מחדש את המשא ומתן לשחרור החטופים בעזה, כך בהתאם לפרסום ביומון אל-ערבי אל-ג'דיד.

בתגובה למהלכיה של ישראל שאף פורסמו מוקדם יותר השבוע בכלי התקשורת במדינה, בכיר חמאס באסם נעים מכחיש בהצהרתו ליומון הקטארי את קיומו של כל משא ומתן חדש בין המתווכים.

נעים הדגיש בדבריו כי עמדתה הרשמית של חמאס הינה לדחות את השיחות עד להפסקת אש.

להבדיל מדיווחים המפורסמים בכלי תקשורת הקושרים בין העצמת הקרבות בעזה והלחץ המופעל על חמאס מצד צה"ל להבשלת התנאים לקראת עסקת שחרור חטופים נוספת, מקור מצרי שהתראיין לעיתון מספק זווית אחרת לניתוח הדברים.

בהקשר זה ובהתאם לפרסום באל-ערבי אל-ג'דיד, ייזום עסקת חילופי שבויים ואסירים חדשה מצדה של ישראל מהווה תוצאה של חוסר ההצלחה מצד ירושלים לשחרר חטופים ישראלים במסגרת פעולות צבאיות, לצד "העליונות" של חמאס בקרבות בשטחי הרצועה, כלשון הדיווח.

הפרסום מדגיש את הלחץ המופעל על ממשלת ישראל מצד הציבור במדינה ואת הכעס והחרדה בקרב משפחות החטופים, במקביל להבנה לכאורה בקרב מקבלי ההחלטות לפיה המערכה הצבאית תאפשר לכל היותר למקסם את הפסדי חמאס על מנת שהארגון יצמצם את דרישותיו במשא ומתן.   

הפניית מוקד פעילות חמאס ללבנון ביום שאחרי מלחמת חרבות ברזל

על רקע הדיווחים באשר להמשך ההתקדמות של צה"ל בשטחי רצועת עזה פרסום ביומון אל-ערב מדווח על כוונתה של חמאס להעמיק את פעילותה בלבנון כהכנה לקראת היום שאחרי מלחמת חרבות ברזל.

בהתאם לדיווח, מאחורי הכרזתה של חמאס בדבר הקמת משמרות מבול אל אקצא בלבנון עומדת המחשבה בדבר היום שאחרי המלחמה וההנחה לפיה ישראל לא תאפשר לחמאס להישאר ברצועת עזה ולפעול משטחה.

לאור האמור מטרתו של הארגון כעת הינה להעמיק את השפעתו בלבנון ולבנות תשתית חדשה לפעילותו לצד ביצוע ההכנות הנדרשות לצרכי בניית מערך מתאים שיספק הגנה ומרחב פעילות עבור אנשי חמאס בעתיד.

הפרסום קושר בין האינטרסים לעיל של חמאס לבין האינטרסים של חיזבאללה, אשר מאפשר את התארגנותו של ארגון הטרור הפלסטיני בשטחי לבנון כהכנה מצדו לקראת לחצים שיופעלו מצד ישראל לסילוקו של חיזבאללה לשטחים שמצפון לנהר הליטני ויישומה של החלטה 1701 של האו"ם.

בהקשר זה, בניית תשתית ומסגרת לפעילות חמאס בלבנון לאחר המלחמה נעשית בנוסף לפעילותו הצבאית של הארגון המתקיימת כבר כיום בלבנון, ואשר במסגרתה משגר חמאס טילים לשטחה של ישראל.

תהליך שכזה עשוי להוות קלף מיקוח בידי חיזבאללה אשר עשוי להפקיד בידיו את המפתחות לשליטה על הפעילות החמושה של גורמים פלסטינים בלבנון.

התפתחויות אלו מהוות הפרה של ההבנות הקיימות בין אש"ף לבין שלטונות לבנון לפיהן ייערך תיאום בין הצדדים באשר לביטחון המחנות הפלסטינים לצד מחויבות פלסטינית לריבונות לבנון.

הבנות כאמור אשר שררו בין אש"ף לשלטונות לבנון מתקיימים במשך שנים וזאת בהמשך לאירועי מלחמת האזרחים בלבנון שהתנהלה בשנים 1975-1990 ופלישתו של צה"ל למדינת הארזים במלחמת לבנון הראשונה כחלק ממלחמתה של ישראל בארגוני הטרור הפלסטינים ששהו באותה עת בלבנון.

מקורות

אל-ערבי אל-ג'דיד; אל-ערב

עשוי לעניין אותך

פרויקטים מיוחדים

כתבות אחרונות

דילוג לתוכן